Is de webshop OK?

Datum 30-09-2014
Bericht geschreven door:
Steeds meer consumenten kopen allerlei producten en diensten via internet. Maar waar moet u goed op letten als u iets koopt of bestelt via internet?
 
Sinds 13 juni 2014 geldt er nieuwe consumentenwetgeving. Veel is hetzelfde gebleven maar sommige regels zijn veranderd. Hieronder een kort overzicht van de wijzigingen die sinds 13 juni 2014 van kracht zijn.
 
Hoe moet de website eruit zien?
Op de website moet duidelijk zijn op welk moment u iets koopt. Met andere woorden “Hoever kunt u doorklikken zonder verplichtingen”? De verkoper moet dit duidelijk maken met een stappenplan. Bij de bestelknop moet heel duidelijk staan dat u iets koopt als u op de bestelknop drukt en daarna moet betalen.
 
Vlak voor het plaatsen van de bestelling moet de verkoper de belangrijkste informatie over de bestelling nog eens opsommen. Deze opsomming moet duidelijkheid verschaffen over welk product u precies bestelt en hoeveel u in totaal moet betalen. Bij een dienst of een abonnement moet er staan hoe lang u aan het abonnement vast zit en op welke wijze u het abonnement kunt opzeggen.
 
Hebt u per ongeluk iets gekocht doordat de website niet aan de regels voldoet? Dan kunt u de koopovereenkomst vernietigen.
 
Welke informatie moet er op de website staan?
Als u iets via internet koopt gelden de regels voor koop op afstand. Bij koop op afstand moet de verkoper u duidelijke en begrijpelijke informatie geven. Alle relevante informatie moet de verkoper verstrekken voordat u iets koopt. Daarnaast moet u de informatie kunnen bewaren. Deze informatie kan de verkoper bijvoorbeeld per e-mail of op papier aan u geven. Let op: de verkoper moet u uiterlijk op het moment dat u een product ontvangt, deze gegevens verstrekken.
 
Aan het begin van het bestelproces moet de verkoper u ook nog informeren over:
  • Of er beperkingen aan de levering vastzitten. Levert de verkoper alleen in Nederland en niet in het buitenland?
  • De betaalwijze.
 
Ontbreekt deze informatie?
Krijgt u tijdens het bestellen geen overzicht van de prijs of hoe het product geleverd wordt? Of krijgt u geen bevestiging van uw bestelling? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat u de overeenkomst ongedaan maakt. Als u de koopovereenkomst ontbindt, dan moet u er wel bij vermelden wat de reden hiervoor is.
 
Bedenktijd consumenten
Als u iets koopt via een webshop dan hebt u recht op veertien dagen bedenktijd nadat u het product hebt ontvangen. Binnen de bedenktijd mag u het product terugsturen. U hebt dan recht op uw geld terug. Koopt u een dienst? Dan begint de veertien dagen termijn op de dag dat u de dienst hebt afgesloten. [1]

Deze nieuwsbrief wordt zo zorgvuldig mogelijk samengesteld. Niettemin kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard voor mogelijke onjuiste berichtgeving.